Romológia - Kutatástól az oktatásig - Forray R. Katalin nyilvános online előadása
Forray R. Katalin professzor asszony Romológia - Kutatástól az oktatásig című könyve nemrég jelent meg. Előadásában a kötet egy-egy fejezetével foglalkozik. Az előadás után Dr. Boros Julianna egyetemi adjunktus néhány mondatban reflektál az elhangzottakra, majd 1-2 gondolatébresztő kérdést is megfogalmaz. Utána a résztvevők kérdezhetnek, hozzászólhatnak.
Amikor a cigányokról, romákról beszélünk, gyakran csak több évtizeddel, fél évszázaddal korábbi képeket idézünk magunk elé. Ma a helyzetük más, mint korábban volt.
A cigány/roma népcsoportok később érkeztek Európába, mint a jelenlegi nemzetalkotók. Sajátos kultúrájuk, nyelveik, foglalkozásaik, társadalmi pozícióik máig hatást gyakorolnak beilleszkedésükre. A gyermek nevelődésének elsődleges színhelye a család, amely sokszor kerül összeütközésbe az államot képviselő iskolával. Ha a család a többségi kultúrától eltérő és sokkal jelentősebb szerepet gyakorol a nevelésben, akkor az iskolázás kudarchoz vezethet. Az óvoda ma már szinte minden gyermeket elér, és segít az iskolába lépésben. Az iskola a tradicionális roma család számára idegen és ismeretlen, ezért gyakran nem várható megfelelő magatartás a gyerekektől. A pedagógus akkor lesz hatékonyabb, ha együttműködik a családdal, munkája pedig kiegészül olyan civil tevékenységekkel, amelyek kiegészítik a családi nevelést.
Jó lenne azonban, ha nem hagynánk figyelmen kívül azokat, akik a fenti népességi problémák ellenére sikeresek az iskolázásban. A Pécsi Tudományegyetemen működő Wlisloczky Henrik Szakkollégium csak egyike azon szakkollégiumoknak - habár első ezek közül -, amelyek a felsőoktatásban tanuló, szociálisan rászoruló cigány/roma fiataloknak külön támogatást nyújtanak. Ott is, de más közép- és felsőoktatási intézményekben is jelen vannak és sikeresen helytállnak e népcsoport gyermekei.
Az iskolázás, pályaválasztás, a szociális helyzet és persze származás és egyéb szempontokból nagy különbségek vannak közöttük. Erről gyakran elfelejtkezünk. Az egyik ilyen elem, hogy határozott középosztályosodási tendenciák indultak meg ebben a népcsoportban is. Ez persze nem jelenti a leszakadók problémájának megszűnését, azt azonban igen, hogy nem szabad klisékben gondolkodni róluk sem.
Ezekkel és hasonló kérdésekkel foglalkozik a Romológia című kötet.
Magamról itt csak annyit, hogy alföldi származású vagyok, gyerekkoromtól voltak cigány barátaim, barátnőim. Akadémiai doktori fokozatot is hasonló témáról írott könyvemmel szereztem. Budapesten élek. A férjem Kozma Tamás, aki nemrég volt a Klub vendége.
Előadó: Forray R. Katalin, a Pécsi Tudományegyetem professzor emeritusa, aki korábban a PTE-n megszervezte a Romológia Tanszéket, majd a Neveléstudományi Intézetet szervezte és vezette, végül doktori képzést is indítottak.
Az előadás után Dr. Boros Julianna egyetemi adjunktus néhány mondatban reflektál az elhangzottakra, majd 1-2 gondolatébresztő kérdést is megfogalmaz. Utána a résztvevők kérdezhetnek, hozzászólhatnak. Beszélgetéssel zárjuk az estet.
Dr. Boros Julianna egyetemi adjunktus a Pécsi Tudományegyetem BTK Közösségi és Szociális Tanulmányok Tanszéken. 2007 óta dolgozik oktatóként, kutatási területe az oktatási és társadalmi egyenlőtlenségek, napjainkban a cigány, roma családok és az iskola kapcsolatát vizsgálja.
Online programunkat Ön a ZOOM alkalmazással nézheti meg. A használatáról részletes információkat olvashat a Gyakori kérdések oldalon. Ha további kérdése merül fel, kérjük, keressen minket a Kapcsolat oldalon megadott elérhetőségek egyikén.
Ha Ön jelentkezik a programra, a kezdete előtt 24 órával e-mailben küldjük Önnek a bejelentkezéshez szükséges információkat.
A program nyilvános, de regisztrációhoz kötött. Ha szeretne részt venni a programon, kérjük, hogy regisztráljon a következő linkre kattintva: https://forms.gle/yBEd8ncWnQLaGgJH6
Ha Ön tagja a KÉK Klubnak, ehhez a programhoz nem kell felhasználnia programjegyet. Kérjük, Ön is a fenti linken regisztráljon a programra.
Szeretettel várjuk!

